Anna’s challenge

In Nieuws by Anna HecheltjenLaat een Reactie achter

Sinds een aantal maanden doe ik aan Bikram yoga. In 90 minuten doe je 26 houdingen in een ruimte van 38 graden. Met zo min mogelijk kleren aan. Want zweten zal je. En niet te zuinig. Je oefent jezelf in kracht, concentratie en balans. Sinds ik Bikram yoga doe, zit ik lekkerder in mijn vel. Hoofd en lichaam zijn beter in balans.

Mijn challenge begon op 1 januari met een bijzondere stilteyogales bij kaarslicht. De challenge eindigt vandaag. En pfff, wat was het uitdagend!

Ik had mezelf als doel gesteld om 30 keer yoga te doen in de maand januari.

Omdat ik soms van 8.00-21.00u werk, was het niet mogelijk om elke dag te gaan. Om deze reden ben ik op andere dagen soms 2 keer gegaan. In de praktijk betekende dat om 5.45u opstaan voor de 6.30u yoga. ’s Avonds na het werk deed ik dan de 18.00u of 20.00u les.

Een volgende uitdaging was de lege maag. Deze vorm van yoga beoefen je namelijk het beste op een lege maag. Dat betekent 3 uur voor de yoga niets meer eten. Tja… en zoals jullie weten, mijn leven gaat zo’n beetje over eten. Over eten praten, eten maken en eten opeten. De uitdaging zat ‘em dan ook in het maken van een goede planning. Hoe ziet mijn week eruit? Wanneer ben ik op welke plek? Wat moet ik aan boodschappen in huis halen en klaar maken om toch 3 keer per dag goed en lekker te kunnen eten?

De uitdaging zat hem ook in ‘Nee’ zeggen. Om de 30 keer yoga te kunnen halen, betekende dit prioriteiten stellen en keuzes maken. 30 keer yoga gaat niet samen met werken en ook nog een heel druk sociaal leven. Om het haalbaar te maken, koos ik daarom voor: yoga, werken, soms opnieuw yoga en dan hoogstens nog de bank met een kopje thee en dan naar bed.

Hoe lukte het me om het vol te houden? Heel simpel: het deed me goed! Natuurlijk, af en toe was het afzien. Ik had zin in een avondje bank: netflix en een chipje erbij. Maar: Yoga ging voor. En ik wist dat je altijd een les beter uit gaat dan dat je hem in gaat. En als ik dan daarna in mijn bed lag, dan voelde het zo goed dat het me én gelukt was de bank te weerstaan én ik me heerlijk ontspannen voelde. Met andere woorden: uiteindelijk was het het altijd waard.

En na een maand kan ik zeggen: I did it!!

Wat mij geholpen heeft bij het halen van mijn doel? Het doel was aantrekkelijk genoeg. Dat is dan ook mijn boodschap voor jou. Wil je je leefstijl veranderen? Stel dan een aantrekkelijk doel. Het moet je iets opleveren, want soms moet je er ook iets voor laten.
En dan: maak een plan. Wat en wie heb je nodig om het te laten slagen? En geniet van het proces in plaats van jezelf te veroordelen als het een keer niet lukt. Zo leer je veel over jezelf.

Leave a Comment