Vastentips, waar moet je het van hebben…

In Nieuws by Anna HecheltjenLaat een Reactie achter

Vasten? Waarom zou je dat eigenlijk doen?
Ik doe het zelf regelmatig, het liefst een keer per jaar.

Troep uit je lijf
Na Carnaval vindt er volgens de traditie de vastentijd plaats. Deze begint op Aswoensdag en eindigt na 40 dagen met Pasen. Het is helemaal zo gek nog niet om dan te ‘minderen’ met snoep en alcohol en soberder te eten. Een mooi moment om al de ‘troep’ van het feesten je lijf uit te werken en je weer goed te voeden. Hieronder een verhaal dat er mooi op aansluit.

We eten te zuur, althans te veel zuurvormende voeding!
Voor het behoud van gezondheid en vitaliteit heeft het lichaam een specifieke zuurgraad nodig. Elk weefsel, elk orgaan heeft zijn eigen zuurgraad, uitgedrukt in pH.
Het lichaam kan een goede zuur-base balans behouden door een teveel aan zuren via de nieren (urinezuur) en longen (koolzuur) uit te scheiden.

Als stress te lang duurt…
Als we langdurig onder stress staan, ongezond en onregelmatig eten, slecht kauwen en grote porties verorberen, roken, medicijnen nemen, teveel in negatieve gedachtes blijven hangen dan kan ons lichaam dat niet meer compenseren.
Het lichaam kan de zuren dan onvoldoende afvoeren met als gevolg dat het teveel op kan slaan in spieren, pezen, bindweefsel en gewrichten.
Er ontstaan vervolgens klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, irritatie en onrust. Dit kan ook leiden tot gewrichtsklachten, jicht en ontstekingen.

Daar moet je het van hebben (leefstijltips):
Er zijn voedingsmiddelen die zuur reageren in het lichaam en voedingsmiddelen die basisch reageren. Vooral de laatste groep, daar moet je het van hebben.

De zure smaak heeft niets te maken met of een voedingsmiddel zuur reageert. Sterker nog: een citroen of limoen reageert juist basisch in het lichaam!

  1. Neem veel verse groente en fruit, aardappelen, gefermenteerde tofu (tempé, natto miso) om je zuur-base evenwicht in balans te houden. Neem noten, zaden, oliën, peulvruchten, granen en sojamelk in kleinere hoeveelheden.
  2. Suiker(houdende) producten, koffie, alle kant-en-klaarproducten en bewerkte producten zijn funest voor ons lichaam. Ook dierlijke producten zoals boter, kaas, vlees en ei zijn sterk zuurvormend.
    Het is al een goede stap om dranken met prik, koffie en suiker te minderen of het liefst helemaal weg te laten.
  3. Slecht kauwen en grote porties zorgen dat voedsel gaat rotten en gisten in de darmen. Begin dus met goed kauwen en kleine porties.
  4. Ook voldoende ontspanning en milde beweging zijn een voorwaarde voor een zuur-base evenwicht.
  5. Gebruik van kruidenthee (bijv. anijs, brandnetel, venkel, kamille, munt, lindebloesem), extra groente(sap), regelmatige aardappelconsumptie, 2-3 porties vers fruit per dag en dagelijks bewegen in de buitenlucht werken hierbij ondersteunend.
  6. Trakteer jezelf ook op een saunabezoek en begin de dag met een wisseldouche waarbij je met lauw (niet koud) eindigt.

Neem contact op als je hier meer over wilt weten.

Leave a Comment