Vegan: moet je extra supplementen nemen? [Deel 4/5]

In Nieuws by Anna HecheltjenLaat een Reactie achter

In een veganistisch voedingspatroon sluit je alle dierlijke producten uit. Hierdoor bestaat er een risico op een te lage inname van bepaalde voedingsstoffen. Lees per voedingsstof hoe je dit kunt voorkomen.

Jodium

Jodium is belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.19

Jodium komt van nature voorin zeewier(nori), zeevis en eieren. Toegevoegd jodium zit in gejodeerd keuken-, tafel-en dieetzout, bakkerszout, brood dat gebakken is met bakkerszout en sommige vleeswaren.

Als veganist loop je een risico op een tekort aan jodium als je weinig of geen brood eet, ongejodeerd of biologisch brood eet en ook geen gejodeerd keukenzout gebruikt.11,20,21

In tabel 1 is van verschillende voedingsmiddelen en supplementen aangegeven hoeveel je ervan zou moeten eten om aan de adequate inname te voldoen en bij hoeveel je tegen de bovengrens aan zit.

Tabel 1: Jodium in diverse voedingsmiddelen en supplementen. 

Jodium bron Hoeveelheid die 150 μg jodium bevat Hoeveelheid die 500 μg jodium bevat

(Bovengrens inname)

Gejodeerd zout ½ theelepel (3 ml) 2 theelepels (10 ml)
Kelp < 1/16 theelepel (0,3 ml) 0,2 theelepels (1 ml)
Nori 1 – 1 ½ vel (3 g) 5 ¼ vellen
Wakame 1 theelepel (6 g) 1,5 eetlepel (20 ml)
Volkorenbrood 6 sneetjes brood
(24 μg per snee)
21 sneetjes brood
Jodium supplement

(Vaak verkocht als kaliumjodide of kelp)

1 supplement Afhankelijk van het merk al vanaf 2-3 supplementen

Aangepast overgenomen uit Becoming Vegan: Comprehensive Edition door Davis, B. en Melina, V., Book Company Publishing.

Jodium supplementen zijn onder andere te verkrijgen in de vorm van tabletten en druppels. Wanneer je ervoor kiest een supplement te gebruiken, is enige oplettendheid van belang bij het aanschaffen ervan. De consumentenbond deed een test naar de hoeveelheid jodium in verschillende merken supplementen. Zij onderzochten kaliumjodide en kelp supplementen. Hieruit blijkt dat de hoeveelheid jodium in supplementen nogal verschilt en dat de supplementen niet altijd de hoeveelheid bevatten die op het etiket vermeld staat.

Een aantal namen van supplementen die wel bevatten wat op de verpakking vermeld staat:

  • Paleo Jodium,
  • Kruidvat Multi A-Z,
  • Etos Multi.

Er zijn ook kelp tabletten verkrijgbaar, maar die bevatten minder vaak de hoeveelheid die op het etiket vermeld staat.

Het advies: dagelijks gebruik van een kleine hoeveelheid zeewier is zinvol.

Door Judith Verbaan

Bronnen

Leave a Comment