Let op! Killer-koolhydraten

In Nieuws by Anna HecheltjenLaat een Reactie achter

Laatste schreef ik over vetten en oliën, hetzelfde doe ik nu over koolhydraten.
Misschien hoor en lees je er veel over en vraag je jezelf af of je nog wel koolhydraten mag eten?! Ja hoor! Sterker nog, je hebt ze nodig!

Waarom heb je ze nodig?
  • Bron van energie (4 kcal per gram), vooral voor de hersenen en rode bloedcellen
  • Zoete smaakmaker,
  • Voeding voor je darmen (vezels)
  • Beschermen tegen hart- en vaatziekten (vezels)
  • Helpen diabetes type 2 voorkomen (vezels)
  • Behoud van een gezond gewicht (vezels)
  • Voor een goede stoelgang (vezels)

Je hebt ze dus nodig, de koolhydraten. Maar niet allemaal. Er zijn namelijk verschillende soorten koolhydraten.

Welke koolhydraten zijn er?

Koolhydraten is een verzamelnaam voor zetmeel, suikers en onverteerbare vezels. Ik vermoei je niet teveel met de scheikunde namen maar zal je laten zien waar je ze vandaan haalt.

Tabel “Soorten koolhydraten”
  • Fructose (fruitsuiker) in groenten en fruit, vruchtensappen en smoothies
  • Lactose (melksuiker) in melk, karnemelk, yoghurt en kwark
  • Zetmeel in granen en graanproducten, zoals brood, knäckebröd en crackers, beschuit, pasta, couscous en bulghur
  • Zetmeel in knollen, zoals aardappel, zoete aardappel en aardpeer
  • Zetmeel in peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, kikkererwten en linzen
  • Sacharose (biet- of rietsuiker) los of toegevoegd aan koek, snoep, gebak, zoet broodbeleg, frisdranken en dergelijke
  • Glucose (druivensuiker) ook wel de suiker dit in ons bloed voorkomt en brandstof is voor hersenen en spieren
Waarom niet zomaar schrappen?

Als je lukraak groente en fruit, volkorengranen en peulvruchten weglaat, mis je ook een hoop gezonde voeding en voedingsstoffen. Op den duur loop je risico op tekorten. Tekorten aan vezels, vitamines en mineralen.

Als je elke avond een groot bord pasta of rijst eet, kan het trouwens helemaal geen kwaad om daar wat minder van te pakken (of meer te variëren) en de hoeveelheid koolhydraten in te perken.

Sacharose, de suiker uit de suikerpot, die veelvuldig wordt toegevoegd aan allerlei producten heb je echter helemaal niet nodig. Het weglaten van koek, snoep, gebak, zoet broodbeleg en frisdrank (maar ook vruchtensappen), is wel een hele gezonde manier om de koolhydraten te minderen.

Het zit ‘em in de nuance

Er zit verschil tussen koolhydraten minderen, een koolhydraatbeperkt of zelfs een koolhydraatarm dieet volgen. Het verschil zit ‘em in het aantal koolhydraten dat je per dag nog “mag” eten. Bij de ene variant is dat meer, bij de andere minder en bij de laatste juist heel weinig.

In sommige gevallen kan een koolhydraatbeperkt of -arm dieet tijdelijk juist heel zinvol zijn. Stel je hebt medicijnen voor diabetes of je spuit insuline? Dan kan het beperken van koolhydraten betekenen, dat je minder medicijnen of helemaal geen medicijnen meer nodig hebt. Doe dat wel altijd in overleg met je huisarts of diabetesverpleegkundige en diëtist.

Wat is nou wijsheid?

Uiteindelijk gaat het om gedragsverandering.

  • Stel jezelf de vraag wat je op lange termijn volhoudt.
  • Wat past in jouw leven?

Daarnaast is belangrijk om te kijken wat jouw situatie, doelen en wensen zijn.

Begeleiding daarbij kan heel fijn zijn. Iemand die met je meedenkt, kijkt naar wat jij nodig hebt en welke voeding daarbij past. Neem gerust contact op.

 

 

Leave a Comment