Vet belangrijk! Welke vetten en hoe te gebruiken?

In Nieuws by Anna HecheltjenLaat een Reactie achter

Vetten en oliën: waar let je op en hoe gebruik je ze in de dagelijkse keukenpraktijk? Je kunt er boeken mee vullen (is ook al gebeurd). Ik probeer het kort en krachtig te houden. Hier vind je mijn natuurvoedingsadvies op deze smakelijke materie.

Waarom heb je ze nodig?

Vetten zijn niet voor één gat te vangen. Ze hebben verschillende functies:

  • Bron van energie (9 kcal per gram)
  • Bouwstof van je cellen
  • Bron van vitamines A, D en E
  • Bron van essentiële vetzuren
  • Bepaalde vetten spelen een rol bij de hersenontwikkeling van een ongeboren baby
  • Bepaalde vetten spelen een rol bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen van een ongeboren baby
  • Belangrijk voor een goede stoelgang
  • Ze geven een langer verzadigingsgevoel
  • Smaakmaker! Zonder vet geen smaak, zo simpel is het
Vette vis gezond?

Vette vis is vervuild en de zeeën zijn overbevist. Het reguliere advies is om één keer per week vette vis te eten. Liever niet vaker, want dan krijg je meer gifstoffen binnen. Je hoeft echter geen vette vis te eten om visvetzuren (EPA en DHA) binnen te krijgen. De vis krijgt deze visvetzuren binnen door het eten van algen.

Eet liever geen vis o.a. i.v.m. overbevissing. Dat is beter voor het milieu en je gezondheid. Kies voor een algensupplement net 200 milligram DHA per dag.

Welke vetten en oliën gebruik ik?

Om in te verhitten:

  • Roomboter
  • Ghee (geklaarde roomboter)
  • High oleïc zonnebloemolie
  • Koudgeperste olijfolie (maar dan wel op de juiste manier*)
  • Kokosolie, maar liever niet want het komt van ver weg en dat is slecht voor het milieu

Om koud te gebruiken:

  • Pompoenpitolie of walnotenolie (heerlijk in een saladedressing)
  • Lijnzaadolie (altijd i.c.m. met een kneep citroensap)
Waar kun je verder op letten?
  • Kies voor hoogwaardige biologische vetten en oliën. Dat proef je en het is goed voor je gezondheid en het milieu.
  • Kies oliën in een glazen (en niet plastic) verpakking. Dat is beter voor het milieu en jezelf. Vetten trekken gifstoffen aan, ook die die in de plastic verpakking zitten.
  • Kies voor olijfolie en noten-, pitten- en zadenoliën in een donker glas. Dat beschermt de olie tegen bederf.
  • Noten-, pitten- en zadenoliën bewaar je in de koelkast. Hierdoor bescherm je ze tegen bederf.
  • Hetzelfde geldt voor lijnzaadolie. Maak deze olie binnen 3-4 weken op omdat dit niet langer houdbaar is.
  • Koop maar 1 of 2 noten-, pitten of zadenoliën tegelijk. Als je er teveel van in huis hebt, lukt het mogelijk niet om ze op te maken voordat ze ranzig worden.
  • *Wat is dan de juiste manier? Verhit juist in koudgeperste olijfolie. Zorg wel dat je altijd al je mise-en-place klaar hebt. Doe de olie pas in de pan als de pan warm is en voeg meteen je ingrediënten toe. Op die manier wordt de olie niet te warm en neem je alle waardevolle voedingsstoffen uit de koudgeperste olie mee.

 

 

Leave a Comment