Blaasontsteking

In Nieuws by Anna HecheltjenLaat een Reactie achter

Herken je dat?

  • Plassen doet pijn of geeft een branderig gevoel,
  • Je moet vaker plassen maar er komen telkens kleine beetjes,
  • Soms ziet de plas er dan troebel uit of kan er bloed bij zitten…?

Een blaasontsteking is vervelend en kan pijnlijk zijn. Gelukkig kun je er iets aan doen.
Wat, dat lees je in dit artikel.

Hoe ontstaat een blaasontsteking

Meestal zijn bacteriën, in 85% van de gevallen E. coli, die normaal in de darmen aanwezig zijn, de boosdoener. Via de urineleider hebben deze darmbacteriën zich naar de blaas verplaatst. De bacteriën hechten zich vervolgens aan de blaaswand en veroorzaken daar een ontsteking.

Hoe voorkom/genees je een blaasontsteking

Bij een blaasontsteking worden antibiotica voorgeschreven. Helaas zorgt antibiotica ervoor dat niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën onschadelijk worden gemaakt. Er zijn gelukkig andere manieren!

Het meest bekende huismiddeltje is cranberry sap. Het sap is echter vaak niet sterk genoeg om de blaasontsteking weg te krijgen. Daarnaast zitten de meeste sappen ook vol met suiker. Een slechte keuze voor je gezondheid. Wat je kunt doen om een blaasontsteking te voorkomen/genezen, lees je hieronder:

  1. Zorg voor een goede hygiëne (met andere worden: veeg je billen van voor naar achteren af, doe elke dag een schone onderbroek aan enzovoorts).
  2. Vermijd het gebruik van geparfumeerde zepen en douchegel en ga voor verzorgingsproducten zonder troep.
  3. Gebruik liever geen tampons en maandverband, maar een menstruatie cup en/of menstruatieondergoed.
  4. Drink minimaal 1,5-2 liter water per dag. Meer urine en dus meer plassen helpt om de bacteriën af te voeren.
  5. Kies voor voeding die het immuunsysteem versterkt. Dagelijks een teentje rauwe knoflook, volop groente, fruit, water, zure zuivel (kefir, biogarde). Belastende voedingsmiddelen zoals suiker, witmeelproducten, (light)frisdranken en alcohol kun je beter laten staan.
  6. Zorg voor een gezond microbioom*. Denk ook hierbij weer aan volop groente, fruit, zure zuivel, maar ook aan volkorengranen en peulvruchten en gefermenteerde producten (kefir, natto miso, kimchi e.d.).
  7. Neem eventueel een D-mannose supplement (NHG-artsenwijzer).
    D-mannose hecht zich aan de E. coli-bacteriën, zodat die zich niet meer aan de blaaswand kunnen hechten en afgevoerd worden met de urine.
  8. Berberine heeft een gunstige invloed op de microbioom* en wordt van oudsher ingezet bij blaasontstekingen.

*In je darmen huizen biljoenen bacteriën, die samen met virussen, gisten en schimmels je microbioom vormen. Al die bacteriën hebben grote impact op jouw leven en hoe jij je voelt. En doen enorm goed werk! Het microbioom helpt bijvoorbeeld mee om je darmwand gezond te houden. Ook traint het je afweersysteem. Dat zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt en sneller beter bent. Al die bacteriën bij elkaar wegen wel 1,5 kilo!

De samenstelling van je microbioom heb je voor een deel zelf in de hand. Genoeg bewegen, goed slapen en voldoende ontspannen dragen allemaal bij aan een gezond microbioom. Maar voeding is de meest bepalende factor. Wat wij eten staat namelijk ook bij onze bacteriën op het menu.

Bron: https://www.mlds.nl/spijsvertering/microbioom/

Wil je meer weten, neem dan contact met me op en/of lees onderstaande bronnen.

https://www.thuisarts.nl/blaasontsteking/ik-heb-blaasontsteking-vrouw
https://www.natuurdietisten.nl/regelmatig-verkeerde-behandeling-bij-vrouwen-met-urineweginfectie/
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/urineweginfecties
https://rinekedijkinga.nl/weetjes/blaasontsteking.html
Orthomoleculaire therapie in de praktijk, Elly Korzelius, 2020

 

 

Leave a Comment