Uitgelichte afbeelding voor "Gewoontes veranderen"

Gewoontes… wat zijn dat eigenlijk? Stel je voor: je bent moe en gaat naar je werk. Je wilt je wakkerder voelen, dus je gaat een bakje koffie zetten en drinken. Het werkt, je voelt je wakkerder (beloning). Vervolgens doe je dit vaker: je komt vermoeid op je werk, drinkt een bakje koffie en voelt je wakker. Op een gegeven moment ben je niet eens moe, maar kom je op je werk en zet je koffie. De gewoonte is geboren.

Naar het werk gaan, staat gelijk aan koffiedrinken. Gedrag wat je in eerste instantie bewust in hebt gezet, is geautomatiseerd en wordt met de situatie (op het werk komen) geassocieerd. Je denkt er niet meer over na, het doet zichzelf. Daardoor kost het geen energie meer. Veranderen van gewoontes kost daarom ook energie omdat je bewust keuzes moet gaan maken.

Breng triggers in kaart

Als je een gewoonte wilt veranderen die je niet prettig vindt, is het belangrijk om in kaart te brengen wanneer en waarom je die gewoonte doet. Ga op onderzoek uit. Pak een schriftje een noteer triggers die deze gewoonte uitlokken. Dat kan er zo uit gaan zien:

  • Als ik moe ben, dan heb ik zin om meer suiker te eten.
  • Als ik thuiskom, dan wil ik een reep chocolade pakken.
  • Als ik boos ben, dan wil ik chips eten.
Vaak te algemeen

De meeste mensen bedenken wel dat ze bijvoorbeeld “minder willen gaan snoepen” of “niet meer willen scrollen op hun mobiel”. Dat is echter veel te algemeen. Zorg dat je het concreet maakt. Alleen motivatie is helaas onvoldoende als het spaak loopt op concrete plannen.

  • Als ik moe ben, dan zorg ik dat ik even 5 minuten buiten kan gaan wandelen (of een powernap kan doen).
  • Als ik thuiskom en een reep chocolade wil pakken, dan ga ik eerst aan tafel zitten en even een kopje drinken om te ontspannen (of zorg ik dat er geen reep chocolade in huis is).
  • Als ik boos ben, dan spreek ik me uit (en heeft mijn partner de chips verstopt).
Visualiseer

Stel jezelf voor in de situatie. Je bent moe en doet vervolgens een korte en verkwikkende buitenwandeling. Leef je helemaal in in dat gevoel. Zie, ruik, hoor en ervaar het. Ook deze visualisatie ga je herhalen. Dit heeft als doel dat de nieuwe associatie uiteindelijk sterker wordt dan de oude.

De kracht van herhaling

Gewoontes verander je niet in één keer. De ene bron heeft het over 21 dagen, de andere zelfs over 66 dagen. Belangrijk om te onthouden: als de gewenste gewoonte nog niet lukt, heb je nog niet vaak genoeg geoefend. Ofwel: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Uiteraard zijn er nog veel meer tips en handvatten om ongewenste gewoontes af te leren en gewenste gewoontes aan te leren. Maar om het even behapbaar te houden, wil ik het graag hierbij laten.

Heb je behoefte aan steun tijdens het aanleren/ afleren van bepaalde leefstijlgewoontes? Neem dan gerust contact op.

Verder lezen

Image

Reacties

Plaats jouw reactie